این روزها، فصل و زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌هاست. در خلیج فارس هم، لاک‌پشت‌ها به ساحل می‌آیند و تخم می‌گذارند. این اتفاق تا نیمه‌ی اردیبهشت ادامه دارد.

لاک‌‌پشت‌های کوچک از تخم در آمده، مستقل‌ترین نوزادان دنیا هستند. بی‌نیاز از مادر، تنهای تنها راه دریا را پیش می‌گیرند. آن‌ها خط افق را می‌گیرند و به دریا می‌زنند. تنها هستند،تنهای تنها...

در آستانه‌ی روز زمین پاک هستیم. در این روزها خیلی از طبیعت‌دوستان برای دیدن لاک‌پشت‌ها به جزایر خلیج فارس سفر می‌کنند،بد نیست ما هم به سواحل خلیج‌فارس برویم و به لاک‌پشت‌ها سری بزنیم.

یک‌بار به جزیره‌های قشم و هرمز سفر کردم. در کنار ساحل یا موقع سوار شدن به اتوبوس‌های دریایی می‌دیدمشان که سر از آب در می‌آوردند. لاک پشت‌های دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که با زندگی در آب دریا سازش یافته، اما ارتباط خود را با خشکی قطع نکرده‌اند. آن‌ها برای تنفس به سطح آب وابسته‌اند و در فصل تولید مثل برای تخم‌گذاری به ساحل شنی می‌آیند.

چیزهای عجیبی درباره‌ی آن‌ها شنیده می‌شود. می‌گویند: لاک‌پشت‌های نر هرگز به زادگاهشان بر نمی‌گردند و تنها لاک‌پشت‌های مادر به ساحل زادگاهشان باز خواهند گشت.

لاک‌پشت‌های خلیج فارس به‌خاطر کشتی‌رانی، صنایع پتروشیمی و استخراج نفت و گاز آسیب‌های فراوان دیده‌اند و از گونه‌های در حال انقراض به شمار می‌روند. در سایت قشم‌آنلاین‌می‌خوانیم:« لاک پشت‌های پوزه عقابی یکی از این آب‌زیان است که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارد. لاک‌پشت‌ها بیش از 200 میلیون سال است که ساکن کره‌ی زمین هستند و انقراض هم‌نسل‌های خود، یعنی دایناسورها را هم دیده و هم‌چنان پابرجا مانده‌اند، اما طی دهه‌های اخیر در حال نابودی هستند.»

لاک‌پشت‌ها حالا تعدادشان هر روز کم‌تر می‌شود. گاهی در تورماهی‌گیران گرفتار می‌آیند. خیلی از بومی‌های منطقه تخم آن‌ها را بر می‌دارند و به‌خاطر خواص و فواید دارویی، آن‌ها ‌را می‌فروشند.

لاک‌پشت‌ها معمولاً از گیاهان دریایی، عروس‌های دریایی، اسفنج‌ها، لارو سخت‌پوستان و نرم‌تنان تغذیه می‌کنند.

کارشناسان محیط‌زیست‌ می‌گویند: « نورانی شدن روستاهای نزدیک ساحل از عواملی است که بچه لاک‌پشت‌ها را فریب می‌دهد، چرا که لاک‌پشت‌ها به نور حساس‌اند و در جست‌وجوی افق به سوی آب روانه می‌شوند، اما گاهی روشنایی روستاها آن‌ها را گمراه می‌کند و گم می‌شوند و طعمه‌ی شکارچیان می‌شوند.»

لاک‌‌پشت‌ها در ادبیات هم به خونسردی و ثابت‌قدم بودن شهره‌اند. حتماً داستان مسابقه‌ی خرگوش و لاک‌پشت را بارها شنیده‌اید. آن‌ها اهل جار و جنجال نیستند، سر به‌زیر به هدفشان فکر می‌کنند.

لاک‌پشت‌ها، خانه‌ به دوش‌اند. آن‌ها در لاک خود می خزند و پنهان می‌شوند... اگر سفری به سواحل خلیج‌فارس داشتید، مراقب ‌لاک‌پشت‌ها باشید. لاک‌پشت‌هایی که قدیمی‌ترین ساکنان‌ زمین به شمار می‌آیند.

کد خبر 167261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز